Financieel activist Pieter Lakeman begint met zijn Stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (SOBI) een meldpunt voor kleine pensioenfondsen, verzekeraars en banken die zich benadeeld voelen door toezichthouder De Nederlandsche Bank (DNB).
Volgens SOBI-voorzitter Lakeman worden kleinere financiële instellingen steeds vaker onder druk gezet om activiteiten over te dragen aan andere door DNB aangewezen partijen.
Ook zou de toezichthouder de instellingen soms overladen met extra eisen. Lakeman: “Ons meldpunt wil dergelijke misstanden gedocumenteerd aan de kaak stellen.”
DNB herkent zich niet in beeld
DNB stelt zich niet in het beeld te herkennen dat Lakeman schetst. “Ons uitgangspunt is iedereen gelijk te behandelen”, aldus een woordvoerder.
“Indien er tegen een besluit toch bezwaren zijn, kunnen belanghebbenden een bezwaarschrift indienen en eventueel nog in beroep en hoger beroep gaan.” Los daarvan is er volgens de zegsman ook een klachtenprocedure.
Meer ruimte voor grotere instellingen
Lakeman vindt dat de "ongekend strenge eisen'' niet altijd in verhouding staan tot de ruimte die grotere instellingen krijgen.
"ING en Rabobank krijgen bijvoorbeeld toestemming slechts een bescheiden percentage op vastgoed af te schrijven, terwijl DNB voor kleinere partijen met gezondere vastgoedportefeuilles soms een veelvoud aan afschrijvingen eist."
Druk op bestuurders door DNB
De SOBI-voorzitter zegt ook meldingen te krijgen dat bestuurders van pensioenfondsen en verzekeraars door DNB onder druk worden gezet "om de business maar over te doen aan grotere, vaak door DNB zelf aangedragen partijen".
Hij vindt het wrang dat DNB dergelijke druk op kleinere verzekeraars en pensioenfondsen uitoefent: "Hun beleggingsresultaten zijn vaak beter dan die van grotere fondsen. Dat komt mede omdat bij grotere pensioenfondsen dure adviseurs een fors deel van de beleggingswinst afromen."
Bezwaarschriften
Uit gegevens van De Nederlandsche Bank blijkt dat vorig jaar 726 bezwaarschriften zijn ingediend, waarvan de meeste door kredietinstellingen (340).
Verzekeraars dienden 94 bezwaarschriften in en beleggingsinstellingen 185. De 726 bezwaarschriften leidden uiteindelijk tot 403 (hoger) beroepsprocedures.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl